To miasto ma większy potencjał pasażerski niż Włoszczowa. Najdalej w 2013 r. powinien tu powstać przystanek kolejowy – mówi DGP wiceminister transportu Andrzej Massel. Koszt inwestycji nie przekroczy 2 mln zł. Spółka PKP PLK musi porozumieć się z samorządem w sprawie podziału kosztów – zastrzega.

Reklama

A burmistrz Opoczna Jan Wieruszewski potwierdza, że miasto weźmie na siebie koszt budowy dróg dojazdowych i parkingu za ok. 800 tys. zł. Po otwarciu stacji podróż z Opoczna do Warszawy potrwa godzinę, a nie trzy, jak dzisiaj. Frekwencja na przystanku w Opocznie powinna być 2,5 razy większa niż we Włoszczowie – wylicza Wieruszewski. Opoczno ma dwa razy więcej mieszkańców niż Włoszczowa. A z nowej stacji mają korzystać też ci z Tomaszowa Mazowieckiego, Sulejowa i Końskich.

Z Włoszczowy od 2006 r. śmiała się cała Polska. Budowa peronu wzbudzała kontrowersje z powodu politycznego zaangażowania w nią wicepremiera Przemysława Gosiewskiego z PiS.

Jak jednak DGP pisał już w kwietniu, przystanek PKP okazał się sukcesem. Jeśli w 2009 r. PKP Intercity sprzedawało we Włoszczowie 133 bilety miesięcznie, dziś ich liczba wzrosła do prawie 4 tys., czyli 30-krotnie. Według Przewozów Regionalnych zainteresowanie pasażerów podróżami z Włoszczowy wzrosło w 2011 r. o 11 proc. w stosunku do 2010 r.

Władze Opoczna rozpoczęły starania o stację kolejową wcześniej niż Włoszczowa. PKP zwodziło je m.in. koncepcją budowy Kolei Dużych Prędkości, które miały odgałęziać się w Łodzi do CMK w Opocznie (projekt odłożono na półkę do 2030 r.).

Kolejarze mają gotowy projekt budowy peronu w Opocznie o długości 200 metrów wraz z dojściem od strony ulicy i stacji – z udogodnieniami dla niepełnosprawnych. Pozwolenie na budowę sprzed sześciu lat zdążyło się już zdezaktualizować. Inwestor będzie musiał wystąpić o nowe.

Na peronie Włoszczowa-Północ zatrzymywały się sześć lat temu tylko dwa pociągi: pospieszny „Augustyn Kordecki” i ekspres „Ernest Malinowski”. Wzrost liczby pasażerów szedł w parze ze zwiększaniem liczby połączeń i poprawą godzin kursowania przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne (w Opocznie będą stawać TLK i InterRegio).

Francuskim Opocznem jest stacja TGV Haute-Picardie, która powstała między polami buraków cukrowych (Francuzi nazywali ją buraczanym dworcem). Dziś z Haute-Picardie odjeżdża dziennie ponad 20 pociągów łączących Lille i Brukselę z południem Francji.