Okazuje się, że lista językowych grzechów urzędników jest bardzo długa. - Rada wytyka oficjalnym stronom internetowym brak przejrzystości, niekomunikatywność, niepoprawną odmianę, nieznajomość związków frazeologicznych i fatalną interpunkcję. Autorzy raportu nie mają wątpliwości - w ministerstwach należałoby zatrudnić doradców lingwistycznych.

Reklama

Audytorzy RJP pod przewodnictwem prof. Andrzeja Markowskiego przyjrzeli się serwisom internetowym instytucji, które są najważniejsze z perspektywy obywateli. Sprawdzano, czy resorty potrafią się rzetelnie komunikować, troszcząc się przy tym o kulturę języka.

Okazało się, że urzędnicy nie umieją, nie chcą lub boją się pisać językiem prostym. Większość komunikatów jest niezrozumiała.

- To zniechęca do korzystania ze stron internetowych instytucji państwowych - uważa dr hab. Ewa Kołodziejek, członek RJP działającej przy Prezydium PAN.

Stosunkowo najlepiej w badaniu wypadło Ministerstwo Edukacji. Jego pracownicy jako jedyni szkolą się w tym zakresie. Nieźle radzi sobie również Ministerstwo Sportu.

Zdaniem autorów raportu urzędników Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego cechuje nonszalancki stosunek do spraw komunikacji językowej z obywatelami. Co więcej, ankieta, którą na prośbę rady wypełniło MKiDN, dowodzi, że w resorcie funkcjonuje głębokie przekonanie o braku potrzeby przedsiębrania jakichś specjalnych działań w celu poprawy poziomu kultury komunikacji językowej. - Pozostaje jedynie pogratulować dobrego samopoczucia - podsumowuje dr Rafał Zimny z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Na bakier z językiem jest również resort zdrowia. Tu szwankuje przede wszystkim umiejętność komunikacji z pacjentami. Zdaniem autorów raportu formą swoich komunikatów ministerstwo w praktyce blokuje dostęp do informacji i sprawia, że - cytując - niezbędne wydaje się przetłumaczenie tekstów kierowanych do pacjentów, aby w ogóle mogli je zrozumieć. Główny zarzut - długie, zawiłe, bezosobowe zdania. Jak określili to autorzy raportu - ministerstwo eliminuje człowieka z tekstu. Resort w ankiecie odesłanej do rady deklaruje, że zależy mu na dobrej komunikacji z obywatelami. I dalej użył argumentów, które skądś już znamy: nie ma pieniędzy na szkolenia czy inne działania zmierzające do poprawy jakości tej komunikacji.