"Jeśli lekarz wpisze tylko kod <01>, nie znaczy wcale, że to wszystko jest do wyrzucenia" - mówi dziennikowi.pl Janusz Szymański, ekspert z resortu infrastruktury. "To po prostu taka niedoróbka" - dodaje. A niedoróbka nieuważnego lekarza, zdaniem ministerstwa, nie czyni dokumentu nieważnym.
Niejasne przepisy wzbudziły jednak wątpliwości nie tylko lekarzy, ale także - jak ujawnił dziennik.pl - policjantów, a nawet w samych wydziałach komunikacji. Te ostatnie nieoficjalnie nawet sugerowały, by właściciele "niepełnych" kodów sami wymieniali prawa jazdy.
Spór zakończyło oświadczenie resortu infrastruktury. "Oznaczenie tylko kodu 01 (bez subkodów) w żadnym przypadku nie może podważać ważności wydanego przez organ prawa jazdy. Stosowanie subkodów od 01.01 do 01.06 nie jest obowiązkowe" - czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
W komunikacie resort napisał też: "Obowiązujące aktualnie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 stycznia 2004 r. (...) zawiera we wzorze orzeczenia lekarskiego zalecenie wpisywania właściwych kodów i subkodów w korzystaniu z uprawnień do kierowania pojazdami ze względu na stan zdrowia. Należy przyjąć, że zalecenie to powinno być przez lekarzy respektowane".
Co oznaczają kody?
W ostatniej rubryce tabeli na odwrotnej stronie swojego prawa jazdy wpisane są rozmaite kody. Np. kod 71 oznacza wtórnik dokumentu. Dla kierowców mających kłopoty ze wzrokiem istotny jest kod 01. To właśnie on zastąpił pieczątkę wbijaną do starych praw jazdy kierowcom z wadami wzroku. Jak wyjaśnia teraz ministerstwo, kod może być wpisywany sam lub z subkodem, oznaczającym sposób korekcji wady:
01.01 - musisz nosić okulary,
01.02 - musisz nosić soczewki kontaktowe,
01.03 - musisz mieć szkła ochronne,
01.04 - musisz nosić szkło matowe,
01.05 - musisz mieć przepaskę na oko,
01.06 - możesz nosić okulary lub szkła kontaktowe.