Pierwszy model 100 miał mieć nadwozia wykonane z drewna pokrytego tworzywem skóropodobnym, a napędzał je dwusuwowy silnik zaprojektowany przez inżyniera Fryderyka Bluemkego, głównego konstruktora bielskiej fabryki silników dwusuwowych. W tamtych czasach takie silniki powszechnie stosowano w pompach strażackich. Pierwsze dwa przedprototypy syren wyprodukowano w grudniu 1953 r. Jeden - ze szkieletem drewnianym, autorstwa Stanisława Panczakiewicza oraz drugi, z nadwoziem stalowym opracowanym przez Stanisława Łukaszewicza. Efektem końcowych prac był kompromis - wybrano sylwetkę pierwszego przedprototypu, ale wykonaną ze stali, jak w drugim. Jedynie dach pozostał drewniany. Pierwsze prototypy ukończono w marcu 1955 r.

Reklama

>>>O syrence opowiada Zbigniew Mikiciuk, dyrektor Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach

W sierpniu tego roku dla pięciu modeli syren 100 zorganizowano rajd doświadczalny o długości 5600 km. Samochód, kierowany przez Karola Pionniera, na zakręcie wpadł do rowu i wywrócił się do góry kołami. Drewniany dach został w wyniku wypadku doszczętnie zniszczony - po tym incydencie konstrukcję zmieniono na stalową. 20 marca 1957 r. uruchomiono seryjną produkcję modelu syrena 100. Na początku zdecydowano się na produkcje 10 tys. sztuk rocznie. Produkcja kolejnych modeli trwała do 1983 r., kiedy z linii produkcyjnej zjechał ostatni egzemplarz.Łącznie wyprodukowano ich 521 311 sztuk, nie licząc egzemplarzy prototypowych, które nigdy nie weszły do seryjnej produkcji.