Polskie metropolie gonią Zachód. Niestety tylko w ilości samochodów, a nie w jakości dróg. Według niedawnych badań, warszawskim mostem Grota-Roweckiego przejeżdża 164 tys. samochodów na dobę. To tyle co na autostradach w Los Angeles czy San Francisco. Tyle że most Grota ma po trzy pasy w jedną stronę, a kalifornijskie autostrady po pięć. "W Polsce lawinowo przybyło samochodów i wciąż ich przybywa. Tymczasem układy drogowe polskich miast dopiero zaczynają przypominać te ze średnio rozwiniętych miast Zachodu, bo o Stanach Zjednoczonych nie ma nawet co wspominać" – mówi w rozmowie z "Gazetą Prawną" prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej, specjalista od transportu miejskiego.

Reklama

Dlatego Polska musi nadrabiać. "GP" obliczyła, że największe polskie miasta do 2013 roku wydadzą na infrastrukturę transportową, w tym głównie drogi, aż 18 mld zł. Jeśli plany uda sie zrealizować, to po ulicach powinno się jeździć choć trochę lepiej. Ale zanim to nastąpi na drogach czeka nas prawdziwa gehenna. Remonty oznaczają rozkopane główne drogi i ogromne utrudnienia w ruchu.

Na co magistraty wydadzą 18 mld zł?

Warszawa

9,3 mld zł, czyli połowę sumy, pochłoną remonty i inwestycje w stolicy. Miliard złotych kosztował będzie most Północny, który odciąży nieco przeprawę Grota-Roweckiego. Ok. 3 mld kosztować będzie centralny odcinek Metra, które budowa powinna zacząć się w połowie 2010 roku. Niektóre jego odcinki będą budowane metodą odkrywkową, a to oznacza rozkopane ulice i skrzyżowania.

Reklama

Kraków

Miasto stawia na buspasy dla autobusów i ścieżki rowerowe. Te powstaną lub właśnie powstają w alei Trzech Wieszczów, części obwodnicy miasta, alei 29 Listopada (trasa wylotowa na Warszawę) oraz na ul. Józefa Dietla. Do 2011 roku Kraków chce przeprowadzić 17 strategicznych inwestycji, w sumie za niecały miliard zł.

Reklama

Wrocław

Na przełomie 2011/2012 gotowa ma już być północna, kolejna część śródmiejskiej obwodnicy miasta oraz wszystkie inwestycje związane z komunikacją, w tym nowoczesny Tramwaj Plus.

Łódź

W styczniu rozpoczęła się już uciążliwa przebudowa wiaduktu w alei Jana Pawła II. Niebawem rozpocznie się kolejna wydłużanie torów z Retkini do Olechowa/Janowa.

Gdańsk

Powstają plany Trasy Sucharskiego (8,7 km), która ma łączyć centrum miasta ze stadionem Baltic Arena. Ten odcinek ma być oddany do użytku w I kwartale 2012 r. Utrudnienia spowoduje też budowa 10-km odcinka ul. Słowackiego łączącego lotnisko z Trasą Sucharskiego

Poznań

Miasto zakorkują remonty prowadzone w centrum przy Rondzie Kaponiera.