Czym są wyroby medyczne? Kogo dotyczą zmiany?

Wyroby medyczne to na przykład aparaty słuchowe, protezy, ortezy ortopedyczne, materace przeciwodleżynowe, wózki inwalidzkie czy tzw. balkoniki ułatwiające poruszanie się. Zmiany dotyczą również zleceń ich naprawy.

Jak informuje NFZ, lekarz może teraz wystawić na nie zlecenie wyłącznie w formie elektronicznej. Potwierdzenie zlecenia wymaga podpisu cyfrowego, w postaci podpisu zaufanego kwalifikowanego podpis elektronicznego lub potwierdzenia w systemie ZUS przez certyfikat e-ZLA.

Reklama

Zlecenia na wyroby medyczne są wystawiane w Systemie Elektronicznej Weryfikacji i Potwierdzania Zlecenia (eZWM/ap-zz).

Zmiany w zleceniach. Co to oznacza dla pacjenta?

E-zlecenie będzie dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta (w zakładce „Apteczka”). Podobnie jak w przypadku recept, pacjent otrzyma wiadomość SMS lub e-mail z kodem odbioru.

Tak jak dotychczas, zlecenie będzie można zrealizować w aptece lub w sklepie medycznym. Nie trzeba go drukować. Należy podać numer PESEL i kod odbioru. Ewentualnie okazać wydruk od lekarza.

Wyjątki od nowych przepisów

Tylko w dwóch sytuacjach nadal będzie można wystawić papierowe zlecenie:

  • w przypadku braku dostępu do serwisów internetowych lub usług informatycznych NFZ
  • w przypadku, gdy nie jest możliwe podpisanie zlecenia podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub certyfikatem e-ZLA

Jak informuje NFZ, jeśli zlecenie zostanie negatywnie zweryfikowane lub w sytuacji, gdy zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem eZWM, wymagane jest potwierdzenie zlecenia w Oddziale Wojewódzkim NFZ. Nadal można przekazać zlecenia do dowolnie wybranego oddziału NFZ, np. przez wysyłkę skanu dokumentu na adres mailowy.