Jak podaje resort nowe regulacje dotyczą przede wszystkim dobrowolnych informacji na etykietach napojów spirytusowych, a także obowiązku udostępniania kluczowych danych na temat napojów alkoholowych w restauracjach, pubach i barach.

Reklama

Ochrona określenia "nalewka"

Jednym z kluczowych punktów nowych przepisów jest ochrona nazwy "nalewka", która, mimo że nie jest ujęta w unijnych regulacjach dotyczących znakowania napojów spirytusowych, odgrywa ważną rolę w polskiej tradycji. Nalewki są uznawane za jedne z najbardziej charakterystycznych polskich trunków.

W Polsce "nalewka" odnosi się do napoju spirytusowego, który powstaje na bazie alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego. Aby zagwarantować jejgo autentyczność, rozporządzenie precyzyjnie określa warunki, jakie muszą zostać spełnione, by napój mógł być oznaczony jako "nalewka".

Jakie warunki musi spełniać?

Przede wszystkim, jak tłumaczy resort wyklucza możliwość barwienia, sztucznego aromatyzowania czy dodawania owocowych soków i produktów winiarskich do napojów oznaczonych tą nazwą. Ponadto, przepisy regulują minimalny czas maceracji poszczególnych składników, co ma zapewnić zachowanie właściwej jakości produktu.

Nowe regulacje pozwalają także na dodatkowe oznakowanie nalewki nazwą dominującego składnika, który wpływa na jej smak. Na przykład nalewka produkowana z wiśni, gdzie owoc ten nadaje napojowi wyrazisty smak, może być oznaczona jako "nalewka wiśniowa".

Informacje o procentach w lokalach gastronomicznych

Reklama

Kolejną istotną zmianą w przepisach jest wprowadzenie obowiązku informowaniakonsumentów o rzeczywistej zawartości alkoholu w napojach sprzedawanych w lokalach gastronomicznych, takich jak restauracje, bary i puby. Nowe przepisy dotyczą napojów alkoholowych zawierających powyżej 1,2 proc. alkoholu, które oferowane są w tych miejscach w formie butelkowanej lub rozlewanej z beczki.

Co z drinkami?

Jak podaje ministerstwo, obowiązek wskazywania zawartości alkoholu nie będzie dotyczył drinków lub koktajli, sporządzanych w miejscu sprzedaży na życzenie konsumenta.