Przed rozpoczęciem budowy metra w Krakowie konieczne jest opracowanie dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych zezwoleń. Do końca przyszłego roku miasto planuje wybrać wykonawcę pierwszego, 6-kilometrowego etapu.

Decyzja środowiskowa

Aktualnie Kraków oczekuje na decyzję środowiskową dotyczącą pierwszego etapu budowy, której uzyskanie może nastąpić w pierwszym kwartale 2025 roku. W ramach tego etapu planowana jest budowa tunelu, który w przyszłości umożliwi kursowanie metra.

Reklama

Prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, podkreśla, że budowa metra jest priorytetem dla miasta. Zrezygnowano z koncepcji podziemnych tramwajów na rzecz ciężkiego metra. Miszalski zaznacza, że rozpoczęcie budowy metra było jednym z głównych zobowiązań jego kampanii wyborczej. Miasto aktywnie poszukuje źródeł finansowania i współpracuje z Metro Warszawskie.

Reklama

Korzyści z budowy metra

Stanisław Mazur, zastępca prezydenta odpowiedzialny za budowę metra, wskazuje, że metro rozwiąże wiele problemów Krakowa. Poprawi bezpieczeństwo, komfort i czas dojazdu, skomunikuje peryferyjne dzielnice oraz pomoże w walce ze smogiem. Nowoczesny, szybki transport publiczny jest kluczowy dla rozwoju miasta i zachęcania do zrównoważonego transportu.

Koszty budowy pierwszej linii metra

Całkowity koszt budowy pierwszej linii metra, obejmującej trzy etapy o łącznej długości około 26 km, wyniesie około 13 miliardów złotych. Na zakup taboru przewidziano dodatkowo około 1,5 miliarda złotych.

Planowane jest nawiązanie współpracy z krakowskimi uczelniami, takimi jak Politechnika Krakowska,Akademia Górniczo-Hutnicza i Uniwersytet Ekonomiczny. Wraz z innymi ekspertami zostanie powołana Rada Naukowo-Techniczna ds. budowy metra. Dzięki temu, oraz przy aktywnym udziale mieszkańców, do połowy przyszłego roku planowane jest uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, a do końca roku wybór wykonawcy i zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej oraz decyzji realizacyjnych.

Finansowanie projektu

Stanisław Mazur, zastępca prezydenta, zaznaczył, że centralny odcinek metra będzie finansowany wyłącznie ze środków publicznych. Kolejne etapy mogą być realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, z dominującym udziałem środków publicznych, w tym budżetu państwa, funduszy unijnych, środków inwestora prywatnego oraz środków Gminy Miejskiej Kraków. Metro uważa za "odpowiedź i remedium na największe krakowskie bolączki".