Ambitne wyzwanie – przepłynąć Atlantyk

Studenci Politechniki Wrocławskiej realizują innowacyjny projekt, który może wpisać ich w historię inżynierii i żeglarstwa. W ramach konkursu Microtransat zamierzają skonstruować bezzałogową łódź o długości poniżej 2,4 metra, która przepłynie Atlantyk.

Reklama

Nowoczesna technologia i doświadczenie żeglarskie

Kadłub łodzi wykonany z nierdzewnej stali i włókna szklanego gwarantuje wytrzymałość, a energia potrzebna do działania systemów pochodzi z zaawansowanych paneli fotowoltaicznych. Awaria jednego panelu nie zakłóci pracy pozostałych, co pozwala na miesiące autonomicznego rejsu – tłumaczy Wojciech Bohdan, koordynator projektu.

Komunikacja i nawigacja w czasie rzeczywistym

Wyposażenie łodzi obejmuje również systemy satelitarne i GPS, dzięki którym możliwe będzie zdalne monitorowanie i korekcja kursu. Trasa z Wysp Kanaryjskich na Karaiby, zaplanowana na listopad 2025 roku, może potrwać od dwóch do pięciu miesięcy.

Wyjątkowe trudności na oceanie

Przed zespołem stoją jednak nie lada wyzwania – od nieprzewidywalnej pogody przez sztormy aż po ryzyko zaplątania się w sieci rybackie, które wcześniej zakończyły wiele podobnych prób. Aby zminimalizować ryzyko, studenci dokładnie analizują mapy oceaniczne i planują trasę z dala od intensywnie uczęszczanych szlaków.