Naukowcy postanowili połączyć w komunikacie dwa elementy - podkreślić zwiększone ryzyko zachorowania na nowotwór w związku ze spożywaniem alkoholu oraz zachęcić do liczenia kolejnych wypijanych drinków. Badanie przeprowadzone w 2021 roku wykazało, że ta metoda może być szczególnie przydatna w promowaniu dobrego zdrowia w społeczeństwie.

Reklama

Jak wyglądały badania dotyczące spożycia alkoholu?

Simone Pettigrew - psycholożka i ekonomistka z The George Institute for Global Health, powiedziała, że połączenie informacji na temat alkoholu i raka z konkretnym praktycznym działaniem, czyli liczeniem wypitych napojów, spowodowało, że osoby pijące zmniejszyły ilość spożywanego trunku.

Badanie miało formę ankiety. Uczestnicy musieli wypełnić trzy formularze. Pierwszy wypełniło 7995 osób, drugi trzy tygodnie później 4588 osób, a trzeci kolejne trzy tygodnie później 2687 osób. Uczestnicy zostali podzieleni na różne grupy. Każdej z nich pokazano różne reklamy i komunikaty na temat picia. Okazało się, że jedna kombinacja jest szczególnie skuteczna.

Reklama

W jaki sposób komunikaty reklamowe mogą wpłynąć na spożycie alkoholu?

Naukowcy zaobserwowali, że najbardziej efektywna była reklama telewizyjna łącząca alkohol z rakiem, w której zasugerowano, aby liczyć swoje drinki. Osoby, którym została wyświetlona, znacząco zmniejszyły spożycie trunków w ciągu sześciu tygodni. Na drugim miejscu znalazła się reklama, gdzie zachęcano do wybrania określonej liczby drinków i trzymania się jej. Ta metoda faktycznie okazała się skuteczna w przypadku niektórych osób, jednak zwycięzca był tylko jeden.

Reklama

Simone Pettigrew zaznacza, że wiele osób nie ma świadomości, iż alkohol jest czynnikiem rakotwórczym. Jest to zatem bardzo ważna informacja, jednak oprócz ostrzeżenia, trzeba także zapewnić ludziom możliwości podjęcia działań w celu zmniejszenia ryzyka. Dane Światowej Organizacji Zdrowia są bardzo niepokojące. Okazuje się, że aż 7 proc. przedwczesnych zgonów na świecie powoduje spożycie alkoholu. Jednym ze sposobów na zwalczenie tego zjawiska jest zwiększanie świadomości osób pijących na temat zagrożeń dla zdrowia.

Trzeba mieć na uwadze fakt, że to nasze osobiste wybory decydują o tym, czy jesteśmy w stanie zmienić zachowania związane z alkoholem w dłuższej perspektywie. Liczenie wypitych drinków może być jedną z metod, która pomoże nam ograniczyć spożycie. Sukces komunikatu zaproponowanego przez naukowców może sprawić, że już wkrótce będziemy oglądać podobne reklamy w telewizji i internecie.