"W chwilach rocznic historycznych, tak jak dziś 17 września, w rocznicę sowieckiej agresji na Polskę, dostrzegamy silniej znaczenie edukacji historycznej w szkołach i odpowiedzialność władz publicznych za ochronę dziedzictwa narodowego" - napisał prezes PiS w liście do szefa rządu przekazanym w sobotę PAP.
Zdaniem J. Kaczyńskiego historia, podobnie jak nauczanie języka polskiego, nie jest zwykłym przedmiotem szkolnym. "Edukacja historyczna jest wyrazem szacunku dla przodków, tworzy poczucie obywatelskiej odpowiedzialności za wspólnotę narodową i stanowi niezbędny składnik kształcenia humanistycznego we współczesnym świecie" - uważa lider PiS.
Jak podkreślił w liście do premiera, "nikt odpowiedzialny za przyszłość narodu i poziom wykształcenia młodych pokoleń nie może zaakceptować redukcji nauczania historii w programach szkolnych".
"Decyzja podjęta przez resort edukacji za Pana zgodą jest szkodliwa i nie ma podstaw merytorycznych. Pozostaje w sprzeczności ze zobowiązaniami konstytucyjnymi państwa i ustawowymi zadaniami systemu oświaty" - napisał prezes PiS.
Jego zdaniem "oznacza ona w praktyce, że nauczanie historii w szkole będzie kończyć się w pierwszej klasie liceum, w drugiej i trzeciej będzie realizowane jedynie w luźnych i niezobowiązujących formach".
Kaczyński zaznaczył w liście, że nowa podstawa programowa w sferze nauczania historii "spotkała się z protestami wielu historyków, nauczycieli i wychowawców".
"Naprawa tego błędu nie wymaga uchwalenie ustawy i może być przeprowadzona w formie aktu wykonawczego. Wymaga dobrej woli i poczucia odpowiedzialności z Pana strony. Dlatego też apeluję do Pana o zmianę rozporządzenia i przywrócenie nauczania historii w pełnym zakresie" - zwrócił się w liście do premiera prezes PiS.
Zgodnie z wprowadzaną stopniowo od 1 września 2009 r. nową podstawą programową nauczania nauka w liceach ogólnokształcących, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych, będzie powiązana z nauką w gimnazjach - treści tam rozpoczęte będą kontynuowane w klasach pierwszych szkół ponadgimnazjalnych.
W pierwszej klasie liceum, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej uczniowie poznają te same treści. Dopiero od drugiej klasy treści, jakie będą poznawać uczniowi, będą się różnić w zależności m.in. od typu szkoły czy profilu klasy.