Nie wiadomo, czy wyznaczony został już termin posiedzenia komisji, na którym Klich będzie mógł ustosunkować się do wniosku. Jak podało Radio Zet złożył go jeden z dwóch wiceprzewodniczących komisji.

Ja takiego wniosku nie zgłaszałem. Na ten temat wie wszystko sekretarz komisji - powiedział PAP wiceprzewodniczący PKBWL Andrzej Pussak.

Reklama

We wtorek sekretarz PKBWL Agata Kaczyńska nie chciała jednak ujawnić żadnych innych szczegółów tej sprawy.

Drugi z zastępców szefa PKBWL Maciej Lasek nie odbierał we wtorek telefonów. Był on członkiem komisji Jerzego Millera badającej przyczyny katastrofy lotniczej z 10 kwietnia 2010 r., w której zginęło 96 osób, w tym prezydent Lech Kaczyński.

Jeśli wniosek o odwołanie Klicha uzyska poparcie większości członków komisji, zostanie przedstawiony ministrowi transportu Sławomirowi Nowakowi. Zgodnie z ustawą Prawo lotnicze może on odwołać szefa PKBWL na wniosek komisji uchwalony bezwzględną większością głosów.

Na początku 2011 roku Komisja przyjęła już wniosek o odwołanie Klicha ze stanowiska. Wtedy na dymisję nie zgodził się jednak ówczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Jak podawały wówczas media, 13 z 15 członków komisji zarzucało Klichowi m.in., że jego bierna postawa we współpracy z rosyjskim Międzypaństwowym Komitetem Lotniczym spowodowała, iż w ostatecznym raporcie MAK na temat katastrofy smoleńskiej nie uwzględniono wielu wniosków strony polskiej.

Reklama

B. akredytowany przy MAK mówił wówczas, że nie zamierza podawać się do dymisji.

Klich jest szefem Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych od 2006 roku. 16 stycznia 2011 r. minister infrastruktury wyznaczył go na stanowisko przewodniczącego PKBWL na 5 lat. Grabarczyk mówił wcześniej, że "raczej nie dostrzega przeciwwskazań" do nominacji Klicha na następną kadencję.

Komisja, obecnie działająca przy ministerstwie transportu, bada wszystkie wypadki i poważne incydenty lotnicze, do jakich doszło na terenie Polski; ma ustalać ich przyczyny i okoliczności. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności, natomiast na podstawie wyników badań proponuje odpowiednie środki dla zapobiegania wypadkom w przyszłości. Raporty i zalecenia komisji stanowią podstawę do podjęcia przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji ws. podjęcia działań profilaktycznych.