Spis mógłby obejmować więcej pozycji, a program zalecać nauczycielowi określoną liczbę lektur do wyboru. Zakładam, że lista ma być dla najlepszych, uczniowie przeciętni i mierni i tak ją obejdą lub natychmiast zapomną. Nie łudźmy się i nie oszukujmy: wartościowa na przyszłość pozostanie tylko ta elita. Lektury mają uświadomić uczącej się młodzieży, że język polski to nie tylko aktualny slang konwersacyjny, że istnieje literacki oddech poezji i prozy zależny od epok, ale kształtujący nasze polskie myślenie kulturowe o zjawiskach życia i historii. I że literatura to także wybór symbolicznych zdarzeń, określeń i powiedzeń, służących nam za nośne, ale głębokie skróty, budujące ważne analogie, do wyrażania szerszych i nieobiegowych pojęć. Ale nauczanie literatury to także próba budzenia szacunku i miłości do słowa literatury, możliwość zauroczenia się światem tego lub tamtego pisarza, jego sposobem widzenia i określania.

Reklama

Jan Kochanowski, "Pieśni", "Treny", "Fraszki"
Barok, wybór poezji
Ignacy Krasicki, fraszki i bajki
Adam Mickiewicz, "Dziady" cz. III, "Pan Tadeusz"
Juliusz Słowacki, "Kordian", "Horsztyński"
Zygmunt Krasiński, "Nie-Boska komedia"
Cyprian Norwid, poezje
Bolesław Prus, "Lalka"
Henryk Sienkiewicz, "Potop"
Stanisław Wyspiański, "Wesele"
Stefan Żeromski, "Przedwiośnie", "Rozdzióbią nas kruki, wrony"
Bolesław Leśmian, wybór wierszy, "Dwaj Macieje"
Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Szewcy"
Maria Dąbrowska, "Ludzie stamtąd"
Jarosław Iwaszkiewicz, "Nowele"
Witold Gombrowicz, "Ślub"
Tadeusz Borowski, "Pożegnanie z Marią", "Kamienny świat"
Gustaw Herling Grudziński, "Inny świat"
Jerzy Andrzejewski, "Apelacja"
Adam Ważyk, "Poemat dla dorosłych", wybór wierszy
Józef Mackiewicz, "Droga donikąd"
Czesław Miłosz, wybór poezji, "Traktat poetycki"
Herbert, wybór poezji





















Nie określałbym żadnymi gwiazdkami poszczególnych pozycji, choć może ich liczba powinna być wskazana do wyboru. Ważne też, aby uczeń pochwycił różne odcienie prozy i poezji.