Prywatny przewoźnik pojedzie po polskich torach

Jak informuje kolejowyportal.pl, UTK przekazał, że złożony 11 czerwca przez przewoźnika wniosek wymagał uzupełnienia braków o charakterze formalnym i merytorycznym. 28 czerwca 2024 r. Flixtrain uzupełnił te braki, a tym samym spełnił wymogi prawne niezbędne do opublikowania wersji jawnej powiadomienia w sprawie uruchomienia nowych połączeń.

"Przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi przewozu osób w okresie od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030" – informuje portal.

Reklama

FlixTrain zapowiada połączenia codzienne, przez cały okres wskazanych powyżej rocznych rozkładów jazdy pociągów, w wymiarze dwóch par pociągów. Zgodnie z wnioskiem na terenie Polski pociąg dostępny będzie wyłącznie w ruchu międzynarodowym. Dotyczy to stacji: Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Poznań Główny. Nowa usługa będzie niedostępna w komunikacji krajowej.

Połączenia będą zestawione ze składu wagonowego oferującego standard nie niższy niż 240 miejsc w klasie 2. z wyznaczonymi miejscami priorytetowymi dla rodzin z dziećmi oraz dla osób o ograniczonych możliwościach przemieszczania się.

Reklama

Podwyżki biletów PKP Intercity. Więcej za podróż do Niemiec

Ceny biletów PKP Intercity na trasach między międzynarodowych do Niemiec znacząco wzrosły. Jeszcze kilka tygodni temu bilet z Poznania do Frankfurtu nad Odrą kosztował 93 zł, teraz jego cena sięga ok. 200 zł. Podobnie jest z biletami do Berlina.

Według PKP Intercity winę za taki stan rzeczy ponosi niemiecki przewoźnik – koleje Deutsche Bahn, a podwyżki mają być wynikiem wzrostu kosztów eksploatacji, obsługi taboru, dostępu do infrastruktury oraz cen energii. Polska spółka tłumaczy także, że ceny biletów na pociągi międzynarodowe są ustalane procentowo i zależą od popytu: im więcej chętnych, tym droższe bilety.

Ekspert ds. transportu dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu zauważa w rozmowie z "Gazetą Wyborczą", że ceny biletów na międzynarodowe połączenia kolejowe są znacznie wyższe niż w taryfie krajowej. Na przykład, bilet na podróż z Poznania do Warszawy kosztuje 149 zł, podczas gdy bilet do Berlina, choć podróż trwa krócej, kosztuje ponad 200 zł.