Naukowcy wykorzystując najnowocześniejszy system radarowy odkryli ślady prekolumbijskiej osady sprzed tysięcy lat. Choć badacze wiedzieli, że rdzenne społeczności Amazonii żyją na tym terenie od ponad 12 tys. lat, do tej pory nie mieli wyraźnych dowodów na ich istnienie. Na ten moment ustalono, że pod powierzchnią ziemi może kryć się od 10000 do 24000 starożytnych budowli.

Niesamowita gęstość lasów w dużym stopniu utrudniała prowadzenie badań. Z pomocą przyszedł system radarowy LIDAR, który wykorzystuje synchronizację błysków lasera. Są one emitowane przez samolot i pozwalają zaglądać nie tylko przez warstwy liści, ale również gleby i innych materiałów. Dzięki temu można dostrzec różnice w strukturach. Oznaki robót ziemnych zaobserwowano na powierzchni 5315 kilometrów kwadratowych. Wcześniej technologia LIDAR pozwoliła odkryć osady Majów.

Tysiące lat temu Amazonia mogła być dużym miastem

Naukowców zaskoczyła skala. Najprawdopodobniej mamy do czynienia z tysiącami nieodkrytych stanowisk archeologicznych. Społeczność prekolumbijska miała w bardzo aktywny sposób modyfikować lasy, a jej wpływ na to środowisko był ogromny. Zmiany struktury gleby pozwalają przypuszczać, że dawniej znajdowały się tu obiekty architektoniczne. Naukowcy odkryli ufortyfikowaną wioskę, a także miejsca ceremonialne i obronne oraz budowle megalityczne. W południowej części Amazonii znaleziono ślady przypominające plac miejski. Tę okolicę najprawdopodobniej zamieszkiwały dziesiątki tysięcy osób. Obszar miał być połączony siecią dróg przypominających europejskie.

Prekolumbijskie społeczności doskonale opanowały zarządzanie zasobami naturalnymi

W południowo-zachodniej części znaleziono dziwne geometryczne motywy. Wykonano je z ziemi, z daleka od dróg. Zdaniem naukowców na odkrycie czeka aż 90 proc. historii tego regionu, nie wspominając o analizie. Ślady dawnej prekolumbijskiej osady mogą nadal utrzymywać się w strukturze samego ekosystemu Amazonii. Naukowcy ujawnili bowiem dziesiątki udomowionych gatunków drzew, zwłaszcza w okolicy robót ziemnych. Odnalezienie pozostałości po dawnych osadach mogłoby powiedzieć więcej o tym, w jaki sposób dawne społeczności przekształciły las i dostosowały go do swoich potrzeb, bez konieczności wylesiania na dużą skalę.

Lasy amazońskie są cenne nie tylko ze względu na swoją wartość ekologiczną i środowiskową, ale również archeologiczną, społeczną i biokulturową. Poznanie prekolumbijskich strategii użytkowania gruntów może ułatwić współczesne zarządzanie zasobami naturalnymi w sposób zrównoważony.