Z uwagą zapoznałem się z opiniami posłów Jerzego Polaczka oraz wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Janusza Piechocińskiego. Są oni ekspertami w dziedzinie infrastruktury, a ich uwagi, nawet te najbardziej krytyczne, są istotne dla wszystkich, którzy odpowiadają za rozwój dróg, lotnisk, kolei, telekomunikacji, mieszkalnictwa oraz usług pocztowych.

Reklama

Wypowiedź ministra Polaczka rozpoczyna krótka charakterystyka spraw, które zostały przekazane po koalicji PiS - Samoobrona - LPR. Faktem jest, że tamta koalicja przygotowała Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 - 2012. Program ten był przygotowany w czasie kampanii wyborczej i zawierał założenia, które przez samych jego autorów uznane zostały publicznie za „polityczne” i niemożliwe do realizacji. Przyznał to były Generalny Dyrektor Dróg Krajowych Zbigniew Kotlarek.

Program ten po korektach realizujemy. Nie tworzyliśmy nowego, ponieważ wyszliśmy z założenia, że nie ma już czasu na tworzenie kolejnych planów. Ale aby realizować ten program konieczne było odgruzowanie systemu prawnego. Poprzednia ekipa całkowicie zaniedbała przygotowanie narzędzi prawnych do jego realizacji. Przypomnę, że wadliwie uregulowane były kwestie związane z prawem ochrony środowiska, prawem zamówień publicznych, problemem było również pozyskiwanie gruntów.

Dopiero ustawy przygotowane przez koalicję PO - PSL spowodowały przełom. Efekt pracy tej koalicji to 1226 km zakontraktowanych nowych dróg, w tym 601 km autostrad, odblokowanie kluczowych inwestycji autostradowych, także w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatnego oraz budowa blisko 780 km autostrad, dróg ekspresowych oraz obwodnic. W czasie tych dwóch lat dokończyliśmy budowę i oddaliśmy do ruchu 500 km dróg przygotowanych jeszcze przez poprzedników.

W obu wypowiedziach pojawia się kwestia przygotowania i wdrożenia nowego systemu finansowanie dróg poprzez Krajowy Fundusz Drogowy. Nie mogę się zgodzić z opinią, że zmiana systemu finansowania nastąpiła bez zatwierdzenia przez rząd. Po pierwsze: rząd przygotował odpowiednie zmiany w prawie, zmiany te zostały przyjęte przez Sejm. Po drugie: system finansowania wydatków z Krajowego Funduszu Drogowego został ustalony i uzgodniony z Ministrem Finansów.

Decyzja o zmianie systemu finansowania dróg to jedna z najbardziej odważnych decyzji tego rządu, dzięki której udało się zbudować elastyczny system finansowania inwestycji drogowych, niezależny od budżetu państwa. Posiadający także wszelkie gwarancje oraz systemy bezpieczeństwa. Obecnie trwa sprzedaż obligacji drogowych. Jestem zadowolony z zainteresowania nimi. Towarzyszący każdej emisji popyt daje gwarancję na zapewnienie środków na budowę dróg.

Debata o sukcesach i porażkach nie może się obejść bez kwestii kolei. Mam świadomość jak dużo w tej materii jest do zrobienia i najbliższe dwa lata poświęcone zostaną poprawie stanu polskich kolei. Przekazaliśmy samorządom największą spółkę przewozową PKP Przewozy Regionalne. Rząd zabezpieczył środki na jej oddłużenie. W 2008 i 2009 było to łącznie 2 mld 160 mln złotych. Przygotowaliśmy także plan i środki na inwestycje dla tej spółki do roku 2015. To jest aż 3,6 mld złotych. Ale przede wszystkim tym działaniem dokonaliśmy jednego z największych przekształceń własnościowych i wprowadziliśmy konkurencję na polskich torach. Przygotowujemy prywatyzację następnych spółek kolejowych, w 2010 roku zadebiutuje na giełdzie PKP Intercity, natomiast dla PKP Cargo wybierany jest doradca restrukturyzacyjno - prywatyzacyjny. Prywatyzację tej drugiej spółki planujemy w 2011 roku. Przygotowujemy wydzielenie spółki PKP PLK z grupy PKP. Pracujemy także nad wzmocnieniem roli regulatora rynku kolejowego.

Reklama

W swoim expose premier powiedział: „Mój rząd w trybie pilnym zakończy również prace nad studium kolei dużych prędkości, aby jeszcze w tej kadencji z fazy studium wejść w fazę realizacji”. I te zapowiedzi realizujemy. Obecnie dobiegają końca prace prowadzone nad wyłonieniem wykonawcy Studium Wykonalności Kolei Dużych Prędkości. Wybór wykonawcy Studium Wykonalności zostanie dokonany na początku przyszłego roku. W 2011 roku planujemy zakończenie i prezentację wyników Studium Wykonalności. Decyzje lokalizacyjne i wykup gruntów nastąpi w latach 2013-2014. Prace budowlane mogą być realizowane w latach 2014-2019, równocześnie odbywać się będą zakupy taboru. Warto podkreślić, że do chwili obecnej nie zapadła jeszcze decyzja jaki podmiot i w jakie formule finansowej będzie realizował tę inwestycję, dlatego wskazywanie w tej chwili na PKP PLK jest nieuzasadnione.

Komentarza wymaga kwestia komercjalizacji przedsiębiorstwa Porty Lotnicze raz stanu inwestycji na Okęciu. Przygotowane są założenia do projektu ustawy o komercjalizacji PPL. Zgodnie z harmonogramem prac Rady Ministrów projekt tej ustawy będzie przedmiotem obrad w I półroczu 2010 roku. Chciałbym także zapewnić, że sytuacja z 2007 roku, kiedy to inwestycje na Okęciu były tak opóźnione, że groziła nam kompromitacja w związku z wejściem Polski do strefy Schengen, z pewnością się nie powtórzy. Okęcie będzie przygotowane na EURO 2012 tak, jak inne porty lotnicze, które obsługiwać będą kibiców przylatujących na mistrzostwa Europy.

Warto także wspomnieć o projekcie ustawy, która wywoła rewolucję w cyberprzestrzeni. Dzięki ustawie o wspieraniu sieci i usług telekomunikacyjnych powszechny stanie się dostęp do szerokopasmowego Internetu. Dzięki niej tworzone będą autostrady teleinformatyczne. Nastąpi rozwój e-usług i e-edukacji.

Na koniec jedno porównanie: w ciągu 24 miesięcy działania koalicja PO-PSL zakontraktowała budowę 1226 km dróg krajowych, w tym 601 km autostrad. W takim samym czasie koalicja rządowa PIS-LPR-Samoobrona podpisała umowy na 430 km dróg krajowych, w tym 110 km to autostrad.