Szefowie MSW zbierają się na nadzwyczajnym spotkaniu w Brukseli, by przeanalizować konsekwencje wtorkowych zamachów w tym mieście, w których zginęło co najmniej 31 osób. Takie samo nadzwyczajne posiedzenie ministrów zwołano także po ubiegłorocznych zamachach w Paryżu. Już wówczas uzgodniono przyspieszenie niektórych działań służących walce z terroryzmem, jak również podjęcie dodatkowych kroków; niektóre wciąż jednak nie doczekały się realizacji.

Reklama

Projekt oświadczenia, które przygotowano na czwartkowe spotkanie, potwierdza wcześniejsze uzgodnienia, zapowiada przyspieszenie ich realizacji oraz ogłasza nowe działania, m.in. w dziedzinie dostępu do danych telekomunikacyjnych, jak np. połączenia telefoniczne czy poczta elektroniczna.

UE chce m.in. znaleźć sposób, by umożliwić policji i służbom szybszy i bardziej efektywny dostęp do dowodów cyfrowych poprzez intensywniejszą współpracę z krajami trzecimi oraz dostawcami usług, którzy są aktywni na terytorium Europy. W czerwcu UE ma uzgodnić konkretne działania w tej dziedzinie - zapowiada projekt oświadczenia, który widziała PAP.

Reklama

Dokument przewiduje też ścisłą współpracę w celu rozpracowania sieci terrorystycznych uwikłanych w ataki w Brukseli i Paryżu oraz innych ugrupowań, jak również pilne zwiększenie wykorzystania i interoperacyjności europejskich i międzynarodowych baz danych związanych z bezpieczeństwem, a w szczególności poprawę wykrywania, jak przemieszczają się podejrzani o terroryzm.

Ministrowie mają zobowiązać się do ostatecznego przyjęcia w kwietniu 2016 r. dyrektywy o europejskim rejestrze danych pasażerów (PNR), nad którą prace trwają od kilku lat, a także do szybkiego zakończenia prac nad wspólnymi przepisami o walce z terroryzmem, wprowadzeniem systematycznych kontroli wszystkich osób przekraczających zewnętrzne granice UE, przepisami zaostrzającymi dostęp do broni palnej oraz nad rozszerzeniem europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych na obywateli państw trzecich.

Unia chce też zwiększyć zdolność reagowania na zagrożenia dla systemów transportowych m.in. poprzez lepszą wymianę informacji z i pomiędzy przewoźnikami i operatorami sieci transportu.

Reklama