Sanrio projektuje, licencjonuje, produkuje i sprzedaje produkty z Hello Kitty - mającej ludzkie cechy postaci animowanej kotki znanej także pod pełnym imieniem Kitty White. Poza tym, że jest ona bohaterką filmów i gier komputerowych, występuje też jako ozdoba na ubraniach czy gadżetach.

Reklama

W czerwcu 2017 r. Komisja wszczęła dochodzenie antymonopolowe w sprawie niektórych licencji i praktyk dystrybucji Sanrio, by sprawdzić, czy japońska firma nałożyła nielegalne ograniczenia na przedsiębiorców w sprawie sprzedaży licencjonowanych towarów ponad granicami na jednolitym rynku UE.

Śledztwo Komisji wykazało, że umowy licencyjne Sanrio naruszają unijne zasady konkurencji. Spółka m.in. nałożyła szereg bezpośrednich środków ograniczających sprzedaż poza terytorium licencjobiorców, takie jak klauzule wyraźnie zakazujące sprzedaży produktów m.in. z Hello Kitty poza określonym obszarem.

Firma wprowadziła też mniej bezpośrednie działania, by zachęcać do przestrzegania jej restrykcji dotyczących ograniczeń terytorialnych. Chodziło o audyty czy nieodnowienie umów, jeżeli licencjobiorcy nie przestrzegali ograniczeń.

- Dzisiejsza decyzja potwierdza, że nie można uniemożliwiać handlowcom, zajmującym się dystrybucją licencjonowanych produktów, sprzedaży produktów w innym kraju. Prowadzi to bowiem do mniejszego wyboru i potencjalnie wyższych cen dla konsumentów i jest sprzeczne z unijnymi regułami antymonopolowymi - oświadczyła cytowana w komunikacie KE unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Z ustaleń KE wynika, że nielegalne praktyki Sanrio obowiązywały przez około 11 lat od początku 2008 r. do końca 2018 r. W ich wyniku jednolity rynek został sztucznie podzielony, przez co licencjobiorcy w Europie nie mogli sprzedawać produktów z postaciami za granicę.

Japończycy współpracowali podczas dochodzenia z urzędnikami Komisji i wyraźnie uznali naruszenie przez siebie reguł konkurencji UE, dlatego wysokość grzywny została zmniejszona o 40 proc. Ostatecznie wyniosła ona 6 mln 222 tys. euro.

Reklama