"Biorąc pod uwagę, że amerykańskie szkolenie (pilotów) ma się rozpocząć we wrześniu lub październiku, kilku ukraińskich pilotów myśliwców może być gotowych do służby już w lutym" - twierdzą dowódcy ukraińscy cytowani przez dziennik.

Przybliżenie do amerykańskiej strategii

Ani Rosja, ani Ukraina nie osiągnęły przewagi w powietrzu, ponieważ każda ze stron ma wystarczającą liczbę rakiet ziemia-powietrze, by udaremnić działania myśliwców drugiej strony. Dodanie amerykańskich F-16, starszych, ale stosunkowo zaawansowanych myśliwców, mogłoby zapewnić Ukraińcom skuteczniejszą zdolność do walki z rosyjskimi odrzutowcami i atakowania celów naziemnych - wyjaśnia "WSJ".

Reklama

Zdaniem części ekspertów i urzędników, mogłoby to ostatecznie przybliżyć Ukraińców do podstawowej amerykańskiej strategii wojskowej, która łączy działania piechoty, wojsk pancernych, artylerii i sił powietrznych, w celu zniszczenia rosyjskiej obrony powietrznej i naziemnej, przebicia linii obronnych i odzyskania utraconego terytorium - podkreśla "WSJ".

Tymczasem urzędnicy amerykańscy są bardziej ostrożni w planowaniu przygotowania F-16 do walki i podkreślają, że oprócz szkoleń potrzebne są duże siły konserwacyjne i logistyczne, by utrzymać zaawansowane odrzutowce w walce. Nawet doświadczeni ukraińscy piloci przeszkoleni na MiG-29 muszą poznać zachodni sprzęt, w tym uzbrojenie i systemy łączności i dlatego będą gotowi najwcześniej w połowie 2024 r., a prawdopodobnie znacznie później.

Opinia generała Hodgesa

Zdaniem cytowanego przez "WSJ" emerytowanego dowódcy sił armii amerykańskiej w Europie, Bena Hodgesa, Amerykanie są "nadmiernie zaniepokojeni znajomością języka angielskiego przez Ukraińców, którzy muszą latać samolotem, a nie umieć czytać Szekspira”.

Hodges przytoczył prywatną rozmowę z wyższym rangą urzędnikiem amerykańskich sił powietrznych, który oszacował, że szkolenie latania może trwać zaledwie trzy miesięcy, czyli o dwa miesiące krócej, niż nawet Ukraińcy sądzą, że to możliwe.

Pod koniec sierpnia Holandia zapowiedziała przekazanie Ukrainie 42, a Dania 19 samolotów wielozadaniowych F-16. Podobnie norweski rząd zadeklarował dostarczenie F-16 Ukrainie, jednak bez podania dokładnej liczby maszyn.