Inne
Reklama

Agencja reklamowa JWT z Sao Paulo zaprojektowała dla szpitala onkologicznego AC Camargo tajemnicze reklamy. Niepokojące, hipnotyzujące ilustracje wskazujące, że palenie papierosów to prosta droga do bólu głowy, nudności i utraty kontroli nad sobą, a nałogowe palenie tytoniu może skończyć się zachorowaniem na raka.

Czy takie kampanie są potrzebne? Najwyraźniej tak. Według badań 70 proc. palących chce rzucić nałóg, blisko połowa z nich podejmowała takie próby, ale jedynie 2-3 proc. palaczy udaje się to zrobić. Powód? Według informacji Centrum Onkologii nikotyna jest substancją mocno uzależniającą - podobną w swym działaniu twardych narkotyków, takich jak heroina czy kokaina.

PSAVDlatego mało kogo poruszają informacje, że dym papierosowy zawiera amoniak (używany do czyszczenia ubikacji), cyjanek (stosowany jako trutka na szczury), cyjanowodór (używany w czasie II wojny światowej przez hitlerowców w komorach gazowych) oraz formaldehyd (używany min. do konserwacji zdechłych żab).

Ani szokujące liczby: W wyniku wybuchu bomby atomowej nad Hiroszimą zginęło 70 tys. osób. Tymczasem każdego dnia rak płuc i choroby serca spowodowane paleniem papierosów zabijają kilka tysięcy osób, co 8 sekund umiera 1 człowiek.

Czy więc w walce z papierosowym nałogiem pomoże kampania społeczna? "Obraz działa na ludzi na pewno bardziej niż słowo" - mówi Jolanta Jabłońska z Centrum Onkologii w Warszawie. "Jednak aby skutecznie przeciwdziałać paleniu, muszą być spełnione trzy czynniki: edukacja, legislacja (tworzenie miejsc i stref wolnych od dymu) oraz dostępność do leczenia uzależnień" - dodaje.



A póki co, zbliża się 31 maja - światowy dzień bez papierosa - to na pewno dobry moment na rzucenie palenia.