Kanon jest elementem tradycji - trudno jest zmieniać tradycję. Mówienie o tak zwanych dydaktycznych wartościach lektur szkolnych zawsze stwarza wątpliwości, czy rzeczywiście wpływ wychowawczy jest autentyczny. Myślę, że chodzi raczej o obraz kolejnych epok w dziejach kultury polskiej, o wartości estetyczne, a także zwyczajnie o dobrą literaturę, którą polski inteligent znać powinien. Reszta zależy od nauczyciela.
Powyższe stwierdzenia rzutują na skład mojej propozycji:
Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów
Mikołaj Rej, fragment "Żywota człowieka poczciwego"
Jan Andrzej Morsztyn, wybór wierszy
Mikołaj Sęp-Szarzyński, wybór wierszy
Jan Chryzostom Pasek, fragment "Pamiętników"
Ignacy Krasicki, wybór bajek
Julian Ursyn Niemcewicz, "Powrót posła"/Aleksander Fredro - "Zemsta"
Adam Mickiewicz, "Dziady cz. III", "Pan Tadeusz"
Juliusz Słowacki, "Kordian"
Zygmunt Krasiński, "Nie-Boska komedia"
Bolesław Prus, "Lalka"
Eliza Orzeszkowa, "Nad Niemnem"
Henryk Sienkiewicz, jedna z części "Trylogii"
Wybór poezji Młodej Polski
Wybór poezji dwudziestolecia międzywojennego
oraz
Stefan Żeromski, "Przedwiośnie"
Witold Gombrowicz, któryś z dramatów lub powieści
Tadeusz Borowski, wybór opowiadań obozowych
Gustaw Herling-Grudziński, "Inny świat"
Tadeusz Różewicz, wybór wierszy
Zbigniew Herbert, wybór wierszy
Czesław Miłosz, wybór wierszy
Wisława Szymborska, wybór wierszy
Marek Hłasko, wybór opowiadań/Jarosław Iwaszkiewicz, wybór opowiadań