Kryterium transportowe ma polegać na próbie określenia ile samochodów osobowych i ciężarówek tirów będzie jeździło obwodnicą, a ile pozostanie w Augustowie.

Kryterium społeczne ma brać pod uwagę fakt, że poszczególne warianty będą przecinały pola uprawne lub będą zlokalizowane w pobliżu domów. Chodzi więc o ustalenie, który warian będzie najmniej uciążliwy dla ludzi.

Reklama

Do uzgodnienia pozostały jeszcze kryteria przyrodnicze. To właśnie ta analiza jest najtrudniejsza i budzi najwięcej sporów.

Podczas pierwszej sesji, która odbyła się 9 stycznia ustalono, że przeanalizowane zostaną trzy warianty budowy drogi. Pierwszy wariant - to dotychczasowa lokalizacja wybrana przed GDDKiA przez Dolinę Rospudy z zastosowaniem różnych technik budowy (tunel lub estakada) - skrytykowany przez ekologów, drugi - z obwodnicą przez miejscowość Raczki, trzeci - przez miejscowość Chodorki.

W sesji 'okrągłego stołu" uczestniczyli reprezentanci Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, przedstawiciele samorządu województwa podlaskiego i miasta Augustowa, przedstawiciele organizacji pozarządowych zaangażowanych w ochronę Doliny Rospudy, a także zaproszeni eksperci.

Obserwatorami byli przedstawiciele ministerstwa środowiska, ministerstwa infrastruktury oraz przedstawiciel Komisji Europejskiej.

10 grudnia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję ministra środowiska w sprawie obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy. Wyrok - gdy się uprawomocni - będzie oznaczać, że procedura odnośnie obwodnicy musi zacząć się od nowa.

W marcu ubiegłego roku Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE, gdyz uznała, że budowa obwodnicy Augustowa (a także obwodnicy Wasilkowa koło Białegostoku w Puszczy Knyszyńskiej) jest złamaniem unijnego prawa. Chodzi o ochrone terenów przyrodniczych Natura 2000.