Deputowana z Partii Liberalno-Demokratycznej Jo Swinson, która zapoczątkowała antyśmieciową kampanię w Wielkiej Brytanii, postanowiła przyjrzeć się bliżej tradycyjnym, świątecznym łakociom. Przeprowadzone przez nią badanie wykazało, że w opakowaniu czekoladowych jajek tylko 40 procent wagi stanowi czekolada. Reszta to złotka, papierki i celofan.

Reklama

"Świąteczne jajka to jedne z najmniej ekonomicznych produktów, z największą ilością zbędnego opakowania. Pocieszający jest jednak to, że producenci systematycznie zmniejszają ilość zbędnego opakowania" – mówi Swinson.

U niektórych producentów ilość zbędnych opakowań w stosunku do zeszłego roku drastycznie zmalała. Swinson stworzyła nawet specjalny ranking ekologicznych producentów, w którym najlepiej wypadł międzynarodowy koncern Nestle. W porównaniu z zeszłym rokiem firma zredukowała opakowania jajek o 25 procent. W sumie badanie wykazało, że na 10 jajek w 2007 roku opakowanie miało masę 84 g, w 2008 było to 82,6 g, w tym roku natomiast jego waga zmalała do 45,7g.

"Ważne jest też, aby klienci wiedzieli, że ilość materiałów w opakowaniu jest zmniejszona i że nadają się one do recyklingu. Postęp, jaki zrobiono w tym roku, jest bardzo pocieszający, ale producenci muszą pójść jeszcze dalej" - mówi Swinson.

Firmy Nestle i Green & Black's w ogóle zrezygnowały w tym roku z użycia plastiku i zastąpiły go papierem oraz tekturą. Systematycznie zmniejszają ilość zbędnego opakowania.