Dla Rosjan zwycięstwo Władimira Putina ma konkretny wymiar ekonomiczny. Polityka rozdawnictwa z czasu kampanii oznacza podwyżkę podatków i drastyczne ograniczenie wydatków budżetowych. Tylko w ten sposób uda się ustabilizować finanse publiczne. Mimo wysokich cen ropy zwiększa się deficyt budżetowy. W lutym w porównaniu ze styczniem urósł on siedmiokrotnie. Do 106 mld rubli (10,6 mld zł).
Przedwyborcze wydatki władz były bezprecedensowe. Putin zamroził wzrost cen paliwa i opłat komunalnych. Darował długi podatkowe, wynoszące około 36 mld rubli, dla 33 mln Rosjan i zarządził wykup ponad 22 proc. udziałów banku WTB od obywateli za cenę pierwotną, która od momentu prywatyzacji w 2008 roku spadła dwukrotnie. Putin obiecał też dwukrotny wzrost pensji dla pracowników budżetówki. Jak wylicza moskiewska agencja analityczna FBK, prezenty władz opiewają na sumę 9,9 bln rubli. Ich realizacja to dla budżetu dodatkowy koszt ok. 50 mld dolarów rocznie (ok. 1,5 proc. PKB Rosji).
To jednak nie koniec wydatków, które są groźne dla rosyjskiego budżetu. Przed Rosją organizacja igrzysk olimpijskich w Soczi w 2014, szczytu APEC w tym roku i mundial w 2018 roku – mówi DGP analityk Igor Nikołajew z agencji FBK. – Władimir Putin liczy na wzrost gospodarczy w wyniku rekordowych cen ropy. To błędne założenie. Aby sfinansować wszystkie należności, Rosja musiałaby rozwijać się w tempie 20 proc. rocznie (obecnie wzrost PKB wynosi 4 proc). – dodaje.
Jak wyliczają analitycy Capital Economics, by ustabilizować rosyjski budżet, cena ropy musiałaby osiągnąć pułap 130 dolarów za baryłkę. Obecnie plasuje się ona na poziomie 117 dol.
Nikołajew jest przekonany, że zwycięstwo Putina oznacza wyższe podatki. Więcej fiskusowi będą oddawać nie tylko producenci alkoholu i papierosów. Jak pisze rosyjska prasa, podwyższony zostanie – o co najmniej 2 punkty do 20 proc. – VAT. Rząd rozważa także wprowadzenie podatku od nieruchomości i dóbr luksusowych. Po wyborach zdrożeją opłaty komunalne i gaz dla konsumentów o co najmniej 15 proc. Z kolei, jak szacują eksperci, w wyniku podwyższenia akcyzy dla producentów paliwa cena benzyny wzrośnie o 7 proc. już w czerwcu tego roku.
Wydatki na marketing
Najwięcej na kampanię wyborczą wydał Władimir Putin – 369 mln rubli (ok. 37 mln zł). Sama reklama w internecie kosztowała 60 mln rubli (6 mln zł). Niewiele mniej zapłacił miliarder Michaił Prochorow – ok. 319 mln rubli. Trzecie miejsce zajął lider komunistów Giennadij Ziuganow, który - 251 mln rubli. Władimir Żirinowski poświęcił 210 mln rubli, a kandydat Sprawiedliwej Rosji Siergiej Mironow 128 mln. Dla porównania – w USA w 2008 r. Barack Obama na kampanię przeznaczył 670 mln dol. (2,77 mld zł).
ND