Odpowiedzi udzielił nowy prefekt Dykasterii Nauki Wiary kardynał Victor Manuel Fernandez z Argentyny powołując się na adhortację apostolską Franciszka "Amoris laetitia", ogłoszoną siedem lat temu.

Przypomniał, że dokument ten otwiera możliwość dopuszczenia do sakramentów Pojednania i Eucharystii kiedy, w szczególnym przypadku, „istnieją ograniczenia, które umniejszają odpowiedzialność i winę”.

Reklama

Na stronie internetowej watykańskiej Dykasterii można przeczytać w odpowiedzi, że należy uznać, że proces towarzyszenia „nie wyczerpuje się koniecznie wraz z sakramentami, ale może być nakierowany na inne formy integracji w życie Kościoła”. W tym kontekście wymieniono większą obecność we wspólnocie kościelnej, udział w grupie modlitewnej czy refleksyjnej i w różnych innych działaniach.

To, jak zaznaczono, zaproszenie do podążania drogą Jezusa: „miłosierdzia i integracji”.

Franciszek, cytowany przez watykański urząd, przypomniał, że jego adhortacja „Amoris laetitia” oparta jest na nauczaniu poprzednich papieży, którzy „uznawali możliwość przystąpienia rozwiedzionych w nowych związkach do Eucharystii”, o ile „zobowiążą się do życia w pełnej wstrzemięźliwości, czyli do powstrzymania się od aktów właściwych małżonkom”, jak proponował św. Jan Paweł II.

Jak zaznaczono, Benedykt XVI mówił zaś o „zobowiązaniu do życia w relacji jako przyjaciele”.

Dykasteria wyjaśniła następnie: papież Franciszek podtrzymuje „propozycję pełnej wstrzemięźliwości dla rozwiedzionych w ponownych związkach, ale przyznaje, że mogą być trudności w jej praktykowaniu, a zatem pozwala, by w pewnych przypadkach, po odpowiednim rozeznaniu, na udzielenie sakramentu Pojednania także wtedy, gdy nie udaje się być dotrzymać wierności wobec wstrzemięźliwości proponowanej przez Kościół”.

Wyjaśniono zarazem, że wspomniana adhortacja jest zwyczajnym dokumentem papieskiego nauczania, wobec którego wszyscy są wezwani do zaoferowania podejścia w duchu "inteligencji i woli”.

Z Watykanu Sylwia Wysocka