Za uchwaleniem przygotowanej przez rząd ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych głosowało 227 posłów, przeciw było 190, a 11 wstrzymało się od głosu.
Zgodnie z wprowadzonymi przez Sejm poprawkami ustawa wejdzie w życie 1 lutego 2011 r., a nie - jak zakładał wcześniej projekt rządowy - 1 stycznia 2011 r. Ponadto Sejm dodał do ustawy przepis, zgodnie z którym "racjonalizacja" nie obejmie policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej.
Ponadto przepisy ustawy nie będą stosowane do jednostek, w których do 31 grudnia 2010 r. wprowadzono system zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001: 2009 oraz system przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym. Sejm zgodził się też, by ustawa nie objęła jednostek organizacyjnych prokuratur.
Sejm dodał też do ustawy poprawkę, zgodnie z którą przy wypowiadaniu umów o pracę w ramach racjonalizacji zatrudnienia specjalną ochronę zachowają m.in. członkowie zarządów związków zawodowych czy członkowie związków, którzy reprezentują je wobec pracodawców, a także społeczni inspektorzy pracy.
Wcześniej posłowie uzupełnili projekt o kilkanaście poprawek, głównie o charakterze porządkowym i precyzującym. Najważniejsza z nich wprowadziła obowiązek opublikowania kryteriów wyboru pracowników, które będą miały zastosowanie przy zmniejszaniu zatrudnienia w ramach racjonalizacji.
Do ustawy wprowadzono też regulację, która pozwoli szefom np. kancelarii Sejmu, Senatu i prezydenta na stosowanie przepisów ustawy, mimo że nie są oni do tego zobowiązani.
Ustawa jest częścią pakietu konsolidacji finansów publicznych. Dokument wprowadza przepisy, które umożliwią ograniczenie zatrudnienia w administracji publicznej, obniżą koszty jej funkcjonowania oraz poprawią efektywność.
Zakłada 10-procentowe zmniejszenie zatrudnienia w sektorze administracji publicznej w stosunku do stanu zatrudnienia pod koniec drugiego kwartału 2010 r. Utrzymanie zatrudnienia na zmniejszonym poziomie ma obowiązywać do końca grudnia 2013 r.
Zgodnie z projektem ustawy redukcja zatrudnienia obejmie: państwowe jednostki budżetowe, KRUS, ZUS, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, NFZ, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Agencję Mienia Wojskowego, Agencję Nieruchomości Rolnych, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencję Rezerw Materiałowych, Agencję Rynku Rolnego, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Wojskową Agencję Mieszkaniową.
Redukcji nie będą podlegać m.in. kancelarie: Sejmu, Senatu, prezydenta, a także Trybunał Konstytucyjny, Najwyższa Izba Kontroli, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny i jego wojewódzkie odpowiedniki, Krajowa Rada Sądownictwa i sądownictwo powszechne, Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw Dziecka, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, Instytut Pamięci Narodowej, Krajowe Biuro Wyborcze i Państwowa Inspekcja Pracy.
Poza zasięgiem nowych przepisów mają też pozostać osoby, którym brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia im uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku, a także pracownice w okresie ciąży, urlopu macierzyńskiego oraz ojcowie korzystający z urlopu ojcowskiego.