Jasno z niej wynika, że ani nie mamy do czynienia z dominacją zagranicznego kapitału, ani nie jest on specjalnie skoncentrowany. Biorąc pod uwagę wielkość przychodów, to firmy, które mają polskich właścicieli, są w lekkiej przewadze. Obroty całego rynku (tych podmiotów, które znalazły się na naszej "mapie" – wydawców jest znacznie więcej; my wzięliśmy pod uwagę tych bardziej znaczących) to ponad 18 mld zł. Nieco ponad 10 mld zł przypada na te głównie z krajowym kapitałem.

Reklama
Dziennik Gazeta Prawna

Ku zmartwieniu wicepremiera Gowina (i nie tylko jego) wśród zagranicznych grup medialnych to wcale nie Niemcy są liderem. Niemal dwa razy większe od nich są firmy amerykańskie – na czele z TVN kontrolowanym przez koncern Discovery. Niemcy ustępują pola jeszcze Francuzom – koncern Vivendi jest większościowym akcjonariuszem Canal+ Groupe, która z kolei jest głównym właścicielem platformy nc+. Nawet gdyby do mediów niemieckich zaliczyć te z logo Ringier Axel Springer z siedzibą w Zurichu, to zrównują się z Francuzami, a dystans do Amerykanów zmniejsza się, ale wciąż jest dość znaczny.