Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Louis-Philippe Beland (Uniwersytet Stanowy w Luizjanie) oraz Richard Murphy (Uniwersytet Teksański w Austin) przeanalizowali funkcjonowanie zakazu używania telefonów komórkowych w szkołach w Wielkiej Brytanii w 2013 r. Wykorzystali do tego dwa źródła danych, z których jedno obejmowało wyniki uczniów z obowiązkowych egzaminów zdawanych w wieku 16 lat.

W szkołach, w których wprowadzono zakaz korzystania z telefonów komórkowych, oceny z testów poprawiały się. Najbardziej w przypadku uczniów, którzy wcześniej osiągali słabe wyniki w nauce. Z kolei szlaban na używanie smartfonów nie wpływał na wyniki z egzaminów bardzo dobrych licealistów. Beland i Murphy wnioskują, że wprowadzenie przez szkoły zakazu używania telefonów komórkowych na lekcjach jest tanim sposobem na poprawienie ocen słabszych uczniów, a co za tym idzie – na ograniczenie nierówności edukacyjnych.