Jeździć EKO może każdy. Korzyści są wymierne: zużywamy mniej paliwa i jeździmy bezpieczniej. W krajach, w których przestrzega się reguł Eco-Drivingu, liczba kolizji spadła aż o 40 proc. Moda na tę technikę jazdy przyszła do Polski z Finlandii i Szwajcarii, gdzie idea EKO pojawiła się w latach 90. Od 2001 r. już w całej Unii Europejskiej działa program Eco-Driving-Europe. W Polsce szkolenia kierowców prowadzone są dopiero od 2004 r. m.in. w poznańskiej Szkole Auto.
Aleksandra Kot: Dlaczego powinniśmy jeździć EKO?
Tomasz Płaczek*: Z trzech powodów: oszczędzamy pieniądze, dbamy o środowisko i jeździmy bezpiecznie. Dzięki jeździe EKO oszczędzam na paliwie jedną czwartą.
Czy Eco-Driving jest techniką głównie dla zawodowych kierowców?
Absolutnie nie. EKO może jeździć każdy. I powinien, bo tak jak zmienia się technologia, tak powinien zmieniać się nasz styl jazdy. Niestety to wciąż nie idzie w parze.
Czy Polacy chętnie się szkolą?
Jest coraz większe zainteresowanie zmianą stylu jazdy. Polacy zrozumieli potrzebę dbania o środowisko, a przy tym chcą oszczędzać i jeździć bezpiecznie.
Jak jeżdżąc EKO, możemy dbać o środowisko?
Zużywamy mniej paliwa i dzięki temu samochód wydziela mniej spalin. Gdyby wszyscy kierowcy oszczędzali paliwo, zmniejszylibyśmy wydzielanie CO2 do atmosfery nawet o 25 proc.
Czy EKO-jazda to jazda ślimacza?
Skąd! Eco-Driving nie spowalnia, ale uczy nas myślenia na drodze. Dostrzegania niebezpieczeństw i szybkiej reakcji. Dzięki temu możemy prowadzić i bezpiecznie, i dynamicznie.
Tomasz Płaczek, rajdowy mistrz Polski, instruktor w poznańskiej Szkole Auto
Siedem reguł jazdy w stylu EKO
Co to jest Eco Driving? Tajemnica tkwi w szybkiej zmianie biegów, przyspieszaniu i hamowania silnikiem, a także dbaniu o kondycję techniczną pojazdu.
- Jeździj na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach. Ważne jest, by włączać wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów/min w silniku benzynowym lub 2000 obrotów/min w silniku Diesla.
- Jeśli warunki drogowe na to pozwalają, przyspieszaj dynamicznie. Dlatego wciskaj pedał gazu do 3/4 głębokości.
- Nie przyspieszaj i nie hamuj bez sensu, jeśli jedziesz np. w kolumnie pojazdów. To niepotrzebnie obciąża silnik.
- Nie jeźdź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie jazdy, tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu.
- Uruchamiaj silnik bez gazu. Ruszaj od razu, nie rozgrzewaj silnika na postoju.
- Gdy planujesz zatrzymać się na dłużej niż 30 sekund, zawsze zgaś silnik.
- Dbaj o właściwe ciśnienie w oponach zalecane przez producentów i dobry stan techniczny auta.